Uwaga rolnicy? Na rynku znajdują się tanie ciągniki. Ktoś powie nic, tylko się cieszyć. Niekoniecznie. Pojazdy te są bez homologacji.
Brak tego dokumentu uniemożliwia zarejestrowanie ich w wydziale komunikacyjnym. Konsekwencją dla rolników może być zatrzymanie pojazdu w czasie kontroli drogowej. Większość tych nabytków kupiono na raty. Spłaty kredytu wstrzymać nie będzie można. Wniosek? Kupując, trzeba dokładnie sprawdzać dokumenty. Poszkodowani rolnicy złożą najpewniej pozew przeciwko dealerowi ciągników bez homologacji. Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych żąda od Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi podjęcia interwencji i jak najszybszego wstrzymania sprzedaży ciągników obarczonych wadą prawną.
Polskie prawo a homologacja
Ustawa prawo o ruchu drogowym oraz Rozporządzenie PE i Rady Unii Europejskiej nr 167/2013 w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów rolniczych i leśnych nakłada obowiązek stosowania homologacji pojazdów rolniczych. Homologacja pojazdu lub równoważny dokument jest warunkiem dopuszczenia do obrotu, co wynika z art.70g ustawy prawo o ruchu drogowym.
Kwestia regulacji prawnych dotyczących homologacji pojazdów rolniczych jest w sposób precyzyjny określona na poziomie unijnym w/w Rozporządzeniu. Jest to akt prawny stosowany w sposób bezpośredni we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej. W art. 3 tego rozporządzenia wskazano definicje zarówno ciągnika, jak i przyczepy. Z zakresu przepisów wskazanych w tych przepisach prawnych wynika obowiązek homologacji tego rodzaju pojazdów, co znajduje odzwierciedlenie w zapisie art. 2 ust. 1:
„1. Niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie do pojazdów rolniczych i leśnych opisanych w art. 4, zaprojektowanych i skonstruowanych na jednym lub kilku etapach, oraz do układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych, a także części i wyposażenia, zaprojektowanych i skonstruowanych dla takich pojazdów.
Niniejsze rozporządzenie ma w szczególności zastosowanie do następujących pojazdów:
- a) ciągników (kategorie T i C);
- b) przyczep (kategoria R); oraz
- c) wymiennych urządzeń ciągniętych (kategoria S)”.
Mając na względzie definicje przyczep rolniczych oraz wymiennych urządzeń ciągniętych wskazanych w pkt 9 i 10 w art. 3 ww. rozporządzenia:
„9) „przyczepa” oznacza każdy pojazd rolniczy lub leśny przeznaczony głównie do ciągnięcia przez ciągnik i przewożenia ładunków lub obróbki materiałów, jeśli stosunek technicznie dopuszczalnej maksymalnej masy całkowitej do masy własnej tego pojazdu jest równy lub większy niż 3,0;
10) „wymienne urządzenie ciągnięte” oznacza każdy pojazd stosowany w rolnictwie lub leśnictwie, który jest przeznaczony do ciągnięcia przez ciągnik, zmienia funkcje ciągnika lub dodaje mu nowe funkcje, jest trwale wyposażony w narzędzie lub jest przeznaczony do obróbki materiałów, może posiadać skrzynię ładunkową zaprojektowaną i skonstruowaną do montowania dowolnych narzędzi i urządzeń potrzebnych w tym celu i do czasowego przechowywania materiałów wytworzonych lub potrzebnych w czasie pracy, jeśli stosunek technicznie dopuszczalnej maksymalnej masy całkowitej do masy własnej tego pojazdu jest mniejszy niż 3,0;”,
należy wyraźnie podkreślić nałożony na producenta obowiązek uzyskania świadectwa homologacji typu takiego pojazdu zgodnie z przywołanym wcześniej art.1 ust. 1. Przepisy te, zgodnie z art. 78 ww. rozporządzenia, od 5 lat obowiązują na terenie Unii Europejskiej:
„2. Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2016 r.”
W zakresie rejestracji pojazdów, organami odpowiedzialnymi są wydziały komunikacji znajdujące się w strukturach powiatów ziemskich i grodzkich. Transportowy Dozór Techniczny pełni funkcję organu właściwego do spraw homologacji, natomiast kwestie rejestracji pojazdów nie znajdują się w zakresie wykonywanych obowiązków.
Czytaj więcej:
http://www.krir.pl/2014-01-03-03-24-03/pozostale/7283-czy-warto-kupowac-tanie-ciagniki,