Mamy zimę. To odpowiednia pora, by namawiać na ślizganie. Ale czy ślizgając się można nauczyć się czytać? Najlepiej na to pytanie odpowiedzą nauczycielki z pobiedziskiego Przedszkola „Wesołe Skrzaty”.
Nauczycielki z Przedszkola „Wesołe Skrzaty” poszerzają swoją wiedzę i umiejętności na temat uczenia czytania. Szkolenie prowadzi profesor Bronisław Rocławski, który twierdzi, że nawet dwuletnie dziecko może zacząć uczyć się czytać.
– Cenię metodę Pana profesora, ponieważ uczyłam dzieci czytać przez ślizganie. Osobiście nazywałam je śpiewaniem i przekonałam się, że metoda jest skuteczna. Ułatwia ona dzieciom w późniejszym okresie poprawne pisanie – mówi jedna z nauczycielek Przedszkola „Wesołe Skrzaty”.
Ucząc metodą profesora Rocławskiego wykorzystuje się specjalne klocki i kilka innych pomocy dydaktycznych. Ale fundamentem jest zabawa i co najważniejsze rozbudzenie zainteresowań dziecka.
Klocki, czyli …?
W gminie Pobiedziska z metody prof.Rocławskiego skorzystało już kilka pokoleń mieszkańców. Pierwsze szkolenie w Przedszkolu „Wesołe Skrzaty” przeprowadzone zostało w roku 1996. Uczestniczyło w nich 37 nauczycielek. Dzisiaj część z tych osób pracuje w innych placówkach oświatowych.
Wielu, zatem mieszkańców miało okazję korzystać z klocków LOGO zaprojektowanych przez profesora Rocławskiego. Na wykonanych z tworzywa klockach są „duże „ i „małe „ litery”. Są też specjalne zielone paski. Roboczo można nazwać je trawką. Służą one jako punkt odniesienia, bowiem takie litery jak „u” oraz „n” są do siebie bardzo podobne i łatwo o pomyłkę, gdyby ustawić je odwrotnie.
Ślizganie i czytanie
– Mamy specjalne zestawy rozsypanek, na których są rysunki i słowa. Dzielimy słowa i rysunki na części odpowiadające sylabom. Następnie dzieci składają wyraz w całość. Wymawiając sylaby wydłużają je nieco , dlatego mówimy o ślizganiu się – tłumaczy Jolanta Łakomska, dyrektorka Przedszkola „Wesołe Skrzaty” w Pobiedziskach.
„W dzieciństwie niewiele zależy od nas, wiele zaś od tych, którzy są z nami.”
Prof. Bronisław Rocławski
Profesor Bronisław Rocławski zajmuje się metodą nauczania czytania i pisania z jednoczesnym rozwijaniem logicznego myślenia od kilkudziesięciu lat.
– Glottodydaktyka polega na ukazaniu stosunków między światem liter i głosek. Bez ukazania tych relacji nie jest możliwe nauczanie czytania i pisania z jednoczesnym rozwijaniem logicznego myślenia. W glottodydaktyce nauka ortografii odbywa się z pełnym udziałem ucznia. Uczniowie odkrywają reguły ortograficzne. Zbierają i przetwarzają informację, a więc myślą – wyjaśnia profesor Bronisław Rocławski.
Kurs, jaki trwa właśnie w pobiedziskim przedszkolu zakończy się egzaminem. Ale najważniejsze są nowe umiejętności, jakie nauczycielki przedszkola nabędą.
CZYTAJ też:http://www.pobiedziska.pl/wesole-skrzaty-zaprezentowaly-jaselka/