Pobiedziska to miejscowość, w której na rynku przy herbie Pobiedzisk „spotykają się” 4 drogi powiatowe. Drogami tymi z kierunku Kostrzyna , węzła S 5- Iwno, Wagowa oraz Wierzyc kierowany jest ruch samochodów osobowych i ciężarowych w kierunku drogi wojewódzkiej nr 5.
Z rynku istnieje możliwość tylko ul. Kazimierza Odnowiciela lub ul. Gnieźnieńską przedostać się do drogi wojewódzkiej poprzez dwa przejazdy kolejowe. Z badań przeprowadzonych przez Polskie Linie Kolejowe w roku 2014 przejazdy te są zamknięte przez 8 godzin na dobę. Sytuacja znacznie pogarsza się w czasie trwania Targów Rolniczych AGRO SHOW. Dlatego też burmistrz Pobiedzisk, mając na uwadze bezpieczeństwo mieszkańców przygotował koncepcję budowy obwodnicy południowej Pobiedzisk, która skieruje z drogi powiatowej łączącej Pobiedziska z węzłem S 5 – Iwno oraz drogę powiatową łączącą Kostrzyn z Pobiedziskami ruch samochodowy, w tym całkowicie ruch ciężarowy na projektowany tunel pod torami kolejowymi przy ulicy Poznańskiej. Historycznie rzecz ujmując w latach 2005 – 2014 udało się wkreślić obwodnicę Pobiedzisk w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania Gminy Pobiedziska, a w lipcu 2014 r oku przeprowadzić konsultacje z PLK, które w żaden sposób nie wiązały stron co do dalszego postepowania. W ich wyniku okazało się, że PLK nie będą mogły realizować tego projektu. W miesiącu lutym 2015 roku analiza dotycząca możliwości technicznych lokalizacji bezkolizyjnego skrzyżowania z torami (tunelu ) w rejonie miasta Pobiedziska wykazała, że jedynym możliwie technicznym rozwiązaniem jest lokalizacja tunelu przy Skansenie Miniatur. W okresie od lutego do września br. podjęto czynności zmierzające do przygotowania dokumentacji niezbędnej przy aplikowaniu o dofinansowanie budowy tunelu ze środków zewnętrznych. Przygotowana dokumentacja budowlana zakłada połączenie ul. Poznańskiej z ul. Fabryczną poprzez tunel o szer. 12 m i wys. 4,5 m. Ponadto na ul. Poznańskiej i Fabrycznej projektowane są ronda, mające zapewnić bezkolizyjną możliwość korzystania z tunelu. W trakcie prac projektowych okazało się, że niezbędnym uzupełnieniem tunelu będzie budowa w I etapie drogi łączącej ul. Kostrzyńską z ul. Poznańską, w II etapie budowę drogi łączącej drogę powiatową Iwno – Pobiedziska z ul. Kostrzyńską. Koszt budowy połączeń drogowych wraz z tunelem między ul. Poznańską i Fabryczną wyliczono na kwotę 9,5 mil. zł , odcinka ul. Kostrzyńskiej i Poznańskiej na 6,5 mil. zł, natomiast połączenie ul. Kostrzyńskiej z drogą Iwno Pobiedziska szacuje się na kwotę 4 mil. zł. Na Sesji Rady Miejskiej Gminy Pobiedziska w dniu 26 listopada br. poświęconej „Poprawie bezpieczeństwa na drogach powiatowych w granicach miasta Pobiedziska”, zastępca burmistrza Zbigniew Zastrożny przedstawił warianty budowy południowej części obwodnicy, wskazując na możliwości i koszt jej realizacji, w zależności od tego czy realizowana będzie przez Gminę Pobiedziska, czy też przy współudziale powiatu poznańskiego. Z przedstawionej analizy wynika, że budowa obwodnicy jako drogi powiatowej daje większe możliwości korzystania ze środków pomocowych, a w szczególności rozwiązuje problem dróg powiatowych w granicach miasta Pobiedziska. Tylko jako droga powiatowa, w powiązaniu z planowaną przebudową drogi powiatowej Iwno – Pobiedziska zadanie to może uzyskać dofinansowanie z WRPO – Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego. Dofinansowanie, o którym mowa może wynieść od 70 – 75 % wartości inwestycji. Wskazywane przez zastępcę burmistrza rozwiązanie zostało przyjęte jako najlepsze z możliwych przez przedstawicieli Marszałka Województwa Wielkopolskiego, w tym dyrektora Departamentu Wdrożeń p. Grzegorza Potrzebowskiego oraz jego z-ce dyr. Wydziału Realizacji Projektu p. Macieja Sytka. Zrozumienie dla konieczności realizacji inwestycji oraz swoje poparcie wykazali radni powiatu poznańskiego; Małgorzata Halber, Józef Czerniawski i Marian Markiewicz. W trakcie sesji rada wystosowała apel do Starosty Powiatu Poznańskiego o uwzględnienie inwestycji w planach inwestycyjnych na kolejne lata(tekst – patrz Wieści z Rady str…….).
Burmistrz Dorota Nowacka bez względu na decyzję starosty podejmie kroki zmierzające do zakończenia dokumentacji projektowej oraz etapowej realizacji budowy obwodnicy. Mimo, że zadanie odpowiedniego zabezpieczenia ruchu samochodowego odbywającego się przez miasto należy do Zarządu Dróg Powiatowych, burmistrz mając na uwadze szczególna rolę proponowanego rozwiązania drogowego i jego wpływu na bezpieczeństwo mieszkańców uważa, że inwestycja ta musi być realizowana w najbliższych latach.