Sami wymyślili, sami zdobyli pieniądze na realizację pomysłu, a od środy cieszą się wspólnie z rówieśnikami ze „Strefy miłego odpoczynku” nazywanej też „Chill Time”. W Szkole Podstawowej im. Kazimierza Odnowiciela w Pobiedziskach odbył się finał projektu Szkolnego Budżetu Obywatelskiego.
Pobiedziska szkoła przystąpiła do programu rozwoju edukacji obywatelskiej zainicjowanego przez Stowarzyszenie Metropolia Poznań i Stowarzyszenie CREO.
Pierwszym zadaniem, młodzieżowego projektu pod nazwą „DziałaMY” było przygotowanie i przeprowadzenie Szkolnego Budżetu Obywatelskiego.
Budżet to jeden tysiąc złotych. Wniosek mógł złożyć każdy uczeń z klasy 4 -8, podając nazwę swojej propozycji, opis, uzasadnienie i kosztorys. Z zaakceptowanymi przez Komisję Opiniującą projektami można się było zapoznać na stronie Metropolii Poznań i podczas demokratycznych wyborów zagłosować na jedną z dziewięciu propozycji.
W środę, 12 lutego 2020 roku odbył się finał projektu. Na szkolnym korytarzu pojawiły się mniejsze i większe pufy. Była wstęga i nożyce. Był pan Maciej Krzywdziński, dyrektor Szkoły Podstawowej im. Kazimierza Odnowiciele i panie nauczycielki opiekujące się projektem, czyli Ewa Dopierała oraz Anna Gabryelska- Kapcińska. Jednak pierwsze skrzypce wiedli dzisiaj autorzy pomysłu na zagospodarowanie budżetu, czyli Pola Mazurek oraz Maksymilian Konieczny.
– Cieszę się, że młodzież zrealizowała pomysł od ”A” do „Zet”. Poza tym takie miejsce jest autentycznie potrzebne w szkole – mówi Maciej Krzywdziński, dyrektor Szkoły Podstawowej im.K.Odnowiciela w Pobiedziskach.
Strefa Chill Time to sześć różnej wielkości puf, regał na książki a także stoły i krzesła.
– Strefa odpoczynku ma być miejscem, gdzie będzie można usiąść między lekcjami, poczytać książkę, odpocząć. Dlatego jest tu teraz sześć małych i jedna duża pufa. Ponadto mamy regał z książkami oraz stoliki i krzesła. Te ostatnie są meblami używanymi już wcześniej. Stoły zostały jednak przemalowane – mówi Maksymilian Konieczny.
Potrzeba matką ….
Pomysł na strefę wziął się stąd, że uczniowie często siadali w czasie przerw pod ścianą … na podłodze.
– W szkole jest świetlica, ale służy innym celom – dodaje Pola Mazurek.
Żeby wziąć udział w konkursie nastolatkowie musieli przejść taki sam proces, jaki przechodzą dorośli uczestnicy budżetu obywatelskiego.
– Spotykaliśmy się w tej sprawie kilka razy. Wypełniliśmy elektroniczny formularz na portalu Metropolii Poznań, a później zorganizowaliśmy kampanię promocyjną naszego projektu – opowiada Pola Mazurek. I właśnie kampania, jak zdradza była najbardziej emocjonującym etapem konkursu.
Aktywność i kształcenie
Pola jest aktywna w wielu dziedzinach. Uczy się w szóstej klasie. Promocję „Chill Time. Strefy miłego odpoczynku” skierowała do rówieśników z klas szóstych i piątych. Tych w szkole jest najwięcej – opowiada Ewa Dopierała nauczycielka, opiekunka projektu.
Zanim jednak młodzież przystąpiła do wypełniania dokumentów niezbędnych, aby zdobyć grant, przeszła szkolenie. To właśnie na nim poznała zasady budżetu obywatelskiego.
Na tym jednak nie koniec. Kolejnym krokiem w projekcie będzie zorganizowanie inicjatywy obywatelskiej.
W szkole odbyło się już kilka akcji charytatywnych. W ramach programu „DziałaMY” młodzież uczestniczyła w szkoleniu na temat sposobu organizacji i przeprowadzania inicjatyw społecznych – mówi Ewa Dopierała.
Część szkolenia poświęcono inicjatywom na rzecz osób starszych i osób z niepełnosprawnościami.
Dzieci zakładały specjalny skafander oraz okulary. Tak ubrani musieli zejść po schodach. Okazało się, że w okularach, które zmieniały widzenie i skafandrze dającym poczucie ciężkości i ograniczającym ruchy, trudno postawić nogę na stopniu.
– Skafander starości bardzo ich poruszył. Niektórzy mówili, że w takiej sytuacji traci się poczucie pewności siebie- opowiada Ewa Dopierała.
Szkolny Budżet Obywatelski (SBO) to nauka funkcjonowania społeczeństwa obywatelskiego w praktyce, dostosowana do potrzeb i wymagań młodzieży. Dzięki możliwości realizacji wybranego przez społeczność szkoły projektu SBO posiada niemal wszystkie cechy samorządowego budżetu partycypacyjnego. Nie jest to więc tylko symulacja, ale autentyczny proces konsultacyjny oparty na partycypacji, a jego bezpośredni rezultat – zrealizowany projekt młodzieżowy – staje się wręcz namacalny dla uczniów. Wszystko po to by pokazać, że warto być zaangażowanym młodym obywatelem!
Projekt „DziałaMY” jest współfinansowany przez Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich na lata 2014-2020.
CZYTAJ też : http://metropoliapoznan.pl/aktualnosci,2028,dzialamy-z-mlodzieza-w-metropolii-poznan!.html