Od 15 lipca przystąpiono do procedury odbioru południowej obwodnicy Pobiedzisk. Skompletowano dokumentację odbiorową, następnie wystąpiono do służb: Państwowej Straży Pożarnej i SANEPIDU oraz dostarczono mapy dokumentacji powykonawczej do Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej. Po weryfikacji map Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego wydał decyzję pozwolenia na użytkowanie inwestycji. Od jutra, tj. 5 września obowiązuje stała organizacja ruchu i kierowcy mogą z niej korzystać.
– Cieszę się, że po latach starań oddajemy do dyspozycji kierowców i rowerzystów obwodnicę Pobiedzisk. Nowe połączenie drogi powiatowej z wojewódzką ma na celu wyprowadzenie tranzytu, głównie TIR-ów, z centrum miasta – mówi Ireneusz Antkowiak Burmistrz Miasta i Gminy Pobiedziska.
– Mieszkańcy miasta poruszający się chodnikami będą dzięki tej zmianie czuli się bezpieczniej. Ograniczenie liczby pojazdów na ulicach Pobiedzisk sprawi też, że w mieście będzie ciszej. Mam nadzieję, że odczują to osoby mieszkające w budynkach przy ulicach: Kostrzyńskiej, Kazimierza Odnowiciela, Jagiełły, Kościuszki. Wyeliminowanie ruchu ciężkiego z centrum miasta zmniejszy drgania gruntu, a w konsekwencji destrukcję starych, często zabytkowych kamienic – dodaje Burmistrz.
Budując obwodnicę i stwarzając odpowiednie warunki dla przejazdu samochodów ciężarowych, nie zapomniano o ścieżce pieszo-rowerowej. Ma ona od dwóch do trzech metrów szerokości. Ważnym elementem inwestycji są ronda. Mają one łącznie 750 metrów kwadratowych i zostały obsadzone roślinami. Upiększają, ale też zmuszają kierowców do ograniczenia prędkości. Jedno powstało na skrzyżowaniu z ulicą Kaczyńską, drugie u zbiegu z ul. Kostrzyńską, czyli drogą powiatową wiodącą z Pobiedzisk do Kostrzyna.
– Dojazd do tego ronda wzbudza już pewne kontrowersje. Zaprojektowane zostało ono zgodnie z wytycznymi Zarządu Dróg Powiatowych w Poznaniu. Rozwiązanie wprowadzono celowo, aby spowolnić prędkość pojazdów dojeżdżających do skrzyżowania. Gmina jako inwestor przygotowuje rozwiązanie mające na celu dodatkowe utwardzenie pobocza. Zapobiegnie to przemieszczaniu się kruszywa poza obręb drogi – wyjaśnia Burmistrz Ireneusz Antkowiak.
Inwestycja obejmowała budowę drogi gminnej oraz rozbudowę drogi powiatowej o łącznej długości 2,25 km. Wybudowano również dwa skrzyżowania typu rondo; z drogą gminną (ul. Kaczyńską) i z drogą powiatową nr 2409P (ul. Kostrzyńską).
Wykonawcą inwestycji była Firma TRANSBRUK Marek Begier z Nekli.
Całkowity koszt to: 16 494 448,48 zł.
W tym Gmina uzyskała dofinansowanie z Rządowego Programu Polski Ład w wysokości: 9 500 000 zł.
Fot. Tomasz Chmielewski