W czasie wolnym majsterkuje, ponadto uprawia winogrona, dogląda jabłoni albo sadzi kwiaty. Najbardziej lubi begonie. Andrzej Bręczewski, prezes spółki Modertrans produkującej tramwaje, tegoroczny laureat pobiedziskiej nagrody Odnowiciel twierdzi, że w ogrodzie doskonale się relaksuje.
Spółka Modertrans produkująca coraz bardziej znane w Polsce tramwaje oraz podzespoły do nich ma trzy oddziały. Dwa mieszczą się w Poznaniu, trzeci w Biskupicach, w gminie Pobiedziska. To właśnie na terenie gminy Pobiedziska powstają tramwaje Moderus jeżdżące po ulicach takich miast jak Wrocław, Łódź, Grudziądz, Elbląg, Gdańsk, Szczecin, a także w aglomeracji Śląskiej.
Czy słowo potęga jest tu na miejscu?
Prezes spółki Modertrans jest ostrożny i skromny.
– Jesteśmy małym producentem i szanujemy konkurencję – mówi.
Dodaje jednak, że bycie małym ma swoje zalety. Pozwala podjąć się zamówień, jakie dla potężnych są nieopłacalne.
– Ponieważ jesteśmy małym producentem musimy być innowacyjni – dodaje prezes Andrzej Bręczewski.
I dlatego najnowsze tramwaje wyjeżdżające z Modertransu są po pierwsze naszpikowane wręcz nowymi technologiami, a po wtóre są pojazdami szytymi wręcz na miarę poszczególnych miast.
– Korzystamy garściami z nowinek technologicznych. Przykładem mogą być przetwornice i falowniki. Najnowsze konstrukcje wykonane z innych niż dotychczasowe surowców są znacznie mniejsze i lżejsze. Produkują mniej ciepła. Naszym magazynem zarządzamy przy pomocy programów elektronicznych. Biuro konstrukcyjne pracuje w 3D – tłumaczy prezes spółki Modertrans.
Rozwój konieczny
Z trzech oddziałów ten znajdujący się w Biskupicach jest zdecydowanie największy. Produkujemy tu tramwaje, modernizujemy je oraz regenerujemy podzespoły do tramwajów. Ale powoli zaczyna nam brakować przestrzeni. W najbliższym jednak czasie będziemy doposażać zakład w Biskupicach w nowe urządzenia i technologie – mówi prezes Andrzej Bręczewski.
Nawet łopatę można podnieść innowacyjnie – żartuje prezes Andrzej Bręczewski
Człowiek, ale i organizacja
Tramwaj składa się z 40 tysięcy elementów oraz 30 kilometrów przewodów. We wnętrzu każdego pojazdu jest siedem komputerów.
– Żeby złożyć jeden pojazd, wszystkie te rzeczy muszą być na czas w Biskupicach. Logistycznie to niełatwe zadanie. Rynek to żywy organizm. Bywa, że w tej czy innej firmie są przestoje, albo partia produktów nie spełnia wymagań zamawiającego. Z tym wszystkim musimy się mierzyć, by dostarczyć odbiorcy zamówiony produkt na czas – opowiada prezes Andrzej Bręczewski. A czas to pieniądz. Kary, jakie przychodzi płacić za nieterminowe dostawy są tak duże, że mogą zmieść z rynku nawet uznane firmy.
Sukces, czyli?
Czego jeszcze oprócz solidnej logistyki potrzeba do sukcesu?
– Trzeba umieć zorganizować wokół siebie odpowiednie grono ludzi. Ponadto trzeba być odpornym. Jeżeli wiem, że mam argumenty, jeżeli uważam swoje działania za słuszne, potrafię przekonać opornych – mówi laureat tegorocznej nagrody Odnowiciel. Andrzej Bręczewski przepracował zawodowo 57 lat. Zaczynał od szkoły zawodowej, później było technikum, następnie Politechnika.
Ukończył również trzy studia podyplomowe, bo jak twierdzi, każda osoba z wyższym wykształceniem, co pięć lat powinna wzbogacać swoją wiedzę.
– W firmie najczęściej na szkolenia jeżdżą pracownice zajmujące się kwestiami ekonomicznymi. Dużo uwagi poświęcamy w firmie szkoleniom komputerowym. Ale tak musi być. Większość informacji, jaka jest wymieniana miedzy pracownikami przekazywana jest przecież pocztą elektroniczną. Projektanci i konstruktorzy nie pracują już na deskach, takich, jakie pamiętam z początku mojej kariery zawodowej.
Struktura zarządzania musi być zwarta. A dobór pracowników według potrzebnych kompetencji.
Tramper powraca?
Modertrans gotowy jest już do budowy pojazdów dwusystemowych. Co to takiego? W języku motoryzacyjnym można powiedzieć pojazdów hybrydowych.
Tego typu tramwaj mógłby jechać zarówno po szynach w mieście jak i po torach. Pewnie dla części Czytelników brzmi to dziwnie znajomo. O takich hybrydach mówiło się bardzo wiele w Poznaniu już w 2002 roku. „Gazeta Wyborcza pisała:
„ Za przystąpieniem do Stowarzyszenia Tramper opowiedzieli się wczoraj radni z Komisji Rozwoju Gospodarczego Rady Miasta. Tramper to połączenie tramwaju i pociągu, który w przyszłości ma dowozić do centrum miasta mieszkańców podpoznańskich gmin. Dlatego w przedsięwzięciu muszą wziąć udział wszystkie zainteresowane samorządy. Do tej pory swój akces zgłosiło 26 gmin położonych w pobliżu Poznania, 10 z nich podjęło już stosowne uchwały.”
Zdaniem prezesa Bręczewskiego hybrydowy tramwaj mógłby jechać z Górczyna na stację Poznań Wschód, korzystając z trakcji elektrycznej, a następnie skierować się do Murowanej Gośliny, korzystając już z napędu spalinowego. Jakie miałyby być korzyści z tego?
Tramwaj jest lżejszy od pociągu. Może się częściej zatrzymywać. Dla podróżnych byłaby jeszcze inna korzyść. Nie musieliby się przesiadać z pociągu na tramwaj. Niewykluczone też, że Modertrans przygotuje pojazd na trasę z Poznania przez Ławicę i Przeźmierowo do Tarnowa Podgórnego.
Styl retro im nieobcy
Ale Modertrans to nie tylko innowacyjne rozwiązania. Potrafią też zrekonstruować pojazdy sprzed stu lat.
Przykładem tego jest tramwaj odbudowany we współpracy z miłośnikami pojazdów szynowych z poznańskiego MPK. Nasi konstruktorzy pracowali nad nim prawie dwa lata. Surowcami nie były płyty kompozytowe, jakich używamy dzisiaj do budowy tramwajów z linii Moderus Gamma, ale drewno dębowe. I tak na setną rocznicę wybuchu Powstania Wielkopolskiego zrekonstruowaliśmy ten pojazd – opowiada Andrzej Bręczewski.
Modertrans wyprodukował
Modertrans w ciągu 13 lat działalności wyprodukował i zmodernizował:
– 400 tramwajów dla 6 polskich przewoźników,
– współpracuje z 11 polskimi i 2 europejskimi przewoźnikami,
– wykonał 500 drobniejszych napraw i modernizacji tramwajów wyprodukował ponad 1000 wózków tramwajowych
NAGRODY
2007 – nagroda w Konkursie im. inż. Ernesta Malinowskiego na najciekawszy wyrób i innowację techniczną stosowaną w kolejnictwie za wózek napędowy MT-01H na targach TRAKO.
2008 – 7. miejsce w kategorii średnich firm w Rankingu Najbardziej Innowacyjnych Firm w Polsce Kamerton Innowacyjności 2008.
2009 – wyróżnienie w Konkursie o tytuł Poznańskiego Lidera Przedsiębiorczości .
2011 – wyróżnienie za inicjatywę „Inwestycje w rozwój ekonomiczny regionu i jego mieszkańców” w plebiscycie As Odpowiedzialnego Biznesu
2012 – wyróżnienie w Konkursie o tytuł Poznańskiego Lidera Przedsiębiorczości w kategorii Średni Przedsiębiorca.
2013 – wyróżnienie w Konkursie Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej o nagrodę im. prof. Jana Podoskiego w kategorii Części, podzespoły i wyposażenie taboru za wózek technologiczny MT-08T 1435 do tramwajów Siemens Combino na targach Trako.
2016 – wyróżnienie w konkursie Poznański Lidera Przedsiębiorczości w kategorii Średni przedsiębiorca.
2017 – główna nagroda podczas targów TRAKO 2017 w Konkursie Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej o nagrodę prof. Jana Podoskiego w kategorii Tabor Szynowy za tramwaj Moderus Gamma1.
– 2019 – pierwsza nagroda im. prof. Jana Podoskiego za tramwaj Moderus Gamma 3