Wprowadzono zmiany w sposobie szacowania strat spowodowanych suszą w 2023 r.
Podstawą oszacowania szkód jest złożenie wniosku za pośrednictwem aplikacji „Zgłoś szkodę rolniczą” , która dokona oceny strat na podstawie danych Instytutu Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa – Państwowego Instytutu Badawczego.
Aplikacja automatycznie generuje protokół oszacowania szkód (gdy szkody wynoszą powyżej 30% średniej rocznej produkcji rolnej) lub kalkulację oszacowania szkód (gdy szkody wynoszą nie więcej niż 30 % średniej rocznej produkcji rolnej).
W bieżącym roku rolnik ma możliwość zwrócenia się z wnioskiem do Komisji Gminnej o dodatkowe oszacowanie szkód, która dokona oceny strat podczas wizji terenowej.
Szacowane będą wyłącznie uprawy pozostające na polach, zebrane uprawy nie będą szacowane.
Do wniosku o oszacowanie strat należy załączyć kopię wniosku o dopłaty bezpośrednie na rok 2023.
Na kopii wniosku rolnik wskazuje procent strat w uprawach, dla każdej działki oddzielnie.
Szacowanie strat przez Komisję Gminną nie skutkuje wydaniem protokołu. Warunkiem uzyskania protokołu strat jest oszacowanie strat poprzez aplikację suszową.
Według posiadanych informacji z 24 lipca br. składanie wniosków poprzez aplikację suszową będzie możliwe po 20 września br.
Załączniki: